Utvalget møttes over to dager i Lillestrøm. Medlemmene ble bedre kjent og kom noen skritt videre i utvalgsarbeidet.

Mandag 29. til tirsdag 30. april holdt Kompetansebehovsutvalget 2024–2025 sitt andre utvalgsmøte. Utvalget diskutere blant annet kompetansebehov ved ulike scenarioer for bruk av digital teknologi i arbeidslivet. Her kan du lese 🔗kort referat fra møtet.

Fire foreløpige problemstillinger

Utvalget ble enige om fire foreløpige problemstillinger som skal danne utgangspunkt for det videre arbeidet:

  1. Hva er likheter og forskjeller mellom kompetansebehovene knyttet til digital omstilling og andre drivere for kompetansebehov? Hvordan kan digital teknologi bidra til å løse kompetanseutfordringer i arbeidslivet? [Overordnet]
  2. Hvordan kan digital teknologi endre kompetanse- og arbeidskraftsbehov i arbeidslivet, og hva slags kompetanse er viktig for å lykkes med digital omstilling? [Etterspørsel]
  3. Hvilke utfordringer og muligheter har de ulike delene av utdanningssystemet og arbeidslivet med å imøtekomme kompetansebehov ved digital omstilling? [Tilbud]
  4. Hvordan kan utdannings- og kompetansepolitikk bidra i å utnytte muligheter og hindre negative konsekvenser ved digital omstilling? [Politikk]

Vurdering av HK-dirs oppdaterte kunnskapsgrunnlag

Direktoratet for høyere utdanning (HK-dir) har laget en oppdatering av kunnskapsgrunnlaget fra Kompetansebehovsutvalget 2017–2020. Dette er HK-dirs andre rapport om temaet, men første gang Kompetansebehovsutvalget skal vurdere rapporten. I møtet diskuterte utvalget rapporten, og skal på bakgrunn av dette gi sine endelige vurderinger i form av et kort notat.

Her finner dere: