Tallgrunnlaget for figurene kan lastes ned fra dette Excel-arket. For mer informasjon om PISA, se OECDs PISA-nettsider.
Resultatene fra PISA-testen i matematikk deles inn i seks nivåer, der nivå 1 tilsier svake ferdigheter, mens nivå 6 tilsier sterke ferdigheter. For å få poeng tilsvarende nivå 1 må elevene kunne svare på oppgaver i velkjente kontekster med relevant informasjon når oppgaven er velformulert og klar. Elever som presterer på nivå 6 kan løse de fleste vanskeligste PISA-oppgavene. Elevene kan modellere komplekse sammenhenger, de klarer å knytte informasjon fra forskjellige kilder, de har høy symbol- og formalismekompetanse. For en grundigere beskrivelse av hva som kjennetegner nivå 1 og 6, se Kjærnsli og Jensen (2016). For en beskrivelse av hele skalaen, se OECD (2017: 79).
Gjennomsnittsskår på PISA-undersøkelsen i matematikk. Nordiske land og OECD. 2003-2015.
Andel elever som skårer på nivå 2 eller lavere. Nordiske land og OECD. 2003-2015.
Andel elever som skårer på nivå 5 eller høyere. Nordiske land og OECD. 2003-2015.
Gjennomsnittsskår på PISA-testen i matematikk, OECD-land. 2015.
Fordeling av testresultater fra PISA-undersøkelsen i matematikk. OECD-land. 2015.
Referanser
Kjærnsli, Marit og Fredrik Jensen (red.) (2016). «Stø kurs», Universitetsforlaget.
OECD (2017). PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic, Financial Literacy and Collaborative Problem Solving, revised edition, PISA, OECD Publishing, Paris.