Du kan sende innspill til kbu-sekretariatet@hkdir.no. Som utgangspunkt publiserer vi innspillene som kommer.
I forbindelse med arbeidet med hovedrapport 2023 har Kompetansebehovsutvalget bedt om innspill fra 🔗Samarbeidsrådet for yrkesopplæring (SRY), 🔗Nasjonalt fagskoleråd og 🔗Universitets- og høyskolerådet om barrierer og muligheter i utdanningssystemet knyttet til grønn omstilling. SRY og Fagskolerådet har sendt henvendelsen videre til rådene for de ulike fagområdene innenfor henholdsvis fag- og yrkesopplæringen (faglige råd) og høyere yrkesfaglig utdanning (nasjonale fagråd).
Innspill fra utdanningsaktører
Fag- og yrkesopplæring
- 🔗 Innspill fra arbeidsutvalgene i faglige råd for fag- og yrkesopplæringen, 14. april 2023
- Tilleggsinnspill fra faglig råd for naturbruk:
- “Faglig råd for naturbruk vil understreke behovet for økt kompetanse og kompetente fagarbeidere innen skognæringen i årene fremover. Det grønne skiftet er avhengig av økt kompetanse innen skog- og trefag både innen primærnæringen, bionæringen, bygg og anlegg, varehandel og transport. Dette utdypes blant annet i Oslo Economics’ rapport «Kompetanse- og kompetansebehov for det grønne skiftet» (2023). Basert på dette mener rådet det er bekymringsfullt at det i deler av Norge ikke finnes skoler over hele landet som tilbyr vg2 skogbruk. Det finnes eksempelvis ikke en skole mellom Agder og Trøndelag som tilbyr vg2 skogbruk, så hele Vestlandet er uten et tilbud. Voss hadde for noen år tilbake vg2 skogtilbud, men linjen ble nedlagt – vi har sterkt ønske om å få etablert den igjen. Rådet etterspør en større satsning på skogfaget og flere skoleplasser i de delene av landet der det er mangel på dette.”
- Tilleggsinnspill fra faglig råd for naturbruk:
- 🔗 Innspill fra Faglig råd for håndverk, design og produktutvikling, 14. april 2023
- 🔗 Innspill fra Faglig råd for salg, service og reiseliv, 14. april 2023
- 🔗 Innspill fra Faglig råd for elektro og datateknologi til KBUs hovedrapport 2023, 12. april 2023
Fagskole
- 🔗 Innspill fra Nasjonalt fagråd for økonomiske og administrative fag, 14. april 2023
- 🔗 Innspill fra Nasjonalt fagråd for digitale og kreative fag, 14. april 2023
- 🔗 Innspill fra Nasjonalt fagråd for tekniske fagskoleutdanninger, 14. april 2023