
24/01/2025
Kunstig intelligens og utdanning – hva skal vi lære nå?
Hvordan påvirker kunstig intelligens og digital teknologi hva vi trenger å lære – og hvordan lærer vi det? Dette var temaet for frokostmøtet vårt 20. januar 2025.
Fullt i Storsalen på Universitetet i Bergen
Eksperter fra utdanning og næringsliv på Vestlandet delte sine erfaringer og perspektiver med oss. Dette er noen av spørsmålene som ble diskutert:
- Hva skal elever og studenter lære når maskiner kan løse mange av oppgavene vi gjør i dag?
- Hvilken digital kompetanse vil arbeidslivet trenge framover?
- Hva gjør skoler, universiteter og bedrifter i møte med den nye teknologien?
Se opptak av arrangementet
Permanent lenke: https://youtu.be/6VGU4XKZ3VI
Se programmet og hvem som deltok
- Velkommen ved Pinar Heggernes, prorektor ved UiB
- Innledning ved Sveinung Skule, leder av Kompetansebehovsutvalget
- Innledninger og panelsamtale: Hva skal vi lære nå?
- Aleksander Isaksen Husøy, avdelingsleder Nordahl Grieg VGS
- Siren Sundland, konserndirektør teknologi og forretningsprosesser i Sparebanken Vest
- Jill Walker Rettberg, professor og nestleder Senter for digitale fortellinger ved UiB
- Eirik Sjåholm Knudsen, professor ved institutt for strategi og ledelse NHH
- Spørsmål fra salen
Kompetansebehovsutvalget er et regjeringsoppnevnt utvalg som vurderer fremtidens kompetansebehov. I perioden 2024 til 2025 har regjeringen bedt utvalget om å undersøke hvordan nye teknologier påvirker kompetansebehov. Utviklingen av disse teknologiene skjer raskt og uforutsigbart, og utvalget står overfor en stor oppgave. For å få innspill fra mange ulike aktører skal utvalget arrangere fem frokostmøter, dette møtet var det andre i serien.