Kunstig intelligens og digital omstilling – hvordan får vi tak i kompetansen arbeidslivet trenger?

Digital teknologi og kunstig intelligens endrer samfunnet og arbeidslivet. Hvordan jobber virksomheter som Siemens Energy og Trondheim kommune med kompetanseutvikling for å møte framtiden? Får de det de trenger fra NTNU og andre utdanningsinstitusjoner? Dette var blant spørsmålene som ble stilt på Kompetansebehovsutvalget sitt tredje frokostmøte fredag 28. mars 2025.

Hvordan kan næringslivet og utdanningssystemet sammen møte kompetansebehovene i en digital verden?

Eksperter fra trøndersk arbeidsliv og akademia delte sine erfaringer med oss:

  • Hvilken kompetanse trenger arbeidslivet for å lykkes med digital omstilling?
  • Hvordan sikrer vi at ansatte utvikler god og nødvendig digital kompetanse?
  • Arbeidsgiver, arbeidstaker eller myndighetene - hvem har ansvaret?
  • Hvordan kan utdanningssystemet bidra til kompetanseutvikling i arbeidslivet?

Program og deltagere

  • Velkommen ved Marit Reitan, prorektor v/ NTNU og Sveinung Skule, leder av Kompetansebehovsutvalget
  • Kunstig intelligens og digital omstilling – hvordan får vi tak i kompetansen arbeidslivet trenger? Innledninger og panelsamtale:
    • Ivan Delgado, Head of Engineering Grid Solutions Nordics & Baltics
    • Steinar Husa, direktør for digitale plattformtjenester Sopra Steria
    • Letizia Jaccheri, Professor, Institutt for datateknologi og informatikk NTNU
    • Gerd Johanne Hestnes, Trondheim kommune
    • Lisbeth Øyum, Seniorforsker Sintef Digital
  • Spørsmål fra salen

Se opptak av arrangementet

Permanent lenke: Frokostmøte 28. mars: Kunstig intelligens og digital omstilling – hvordan får vi tak i kompetansen arbeidslivet trenger?

 

 

Kompetansebehovsutvalget er et regjeringsoppnevnt utvalg som vurderer fremtidens kompetansebehov. I denne perioden har regjeringen bedt utvalget om å undersøke hvordan nye teknologier påvirker kompetansebehov. Utviklingen av disse teknologiene skjer raskt og uforutsigbart, og utvalget står overfor en stor oppgave. For å få innspill fra mange ulike aktører skal utvalget arrangere fem frokostmøter. Dette møtet er det tredje i serien.