KBU inviterte en rekke aktører til å diskutere morgendagens kompetansebehov og finansiering av fagskoleutdanning onsdag 17. august.
Gratisprinsippet for utdanning står sterkt i Norge i dag – blant annet for å sikre like muligheter til høyere utdanning. Kompetansebehovsutvalget peker på høy etterspørsel etter fagskoleutdannede, hvor flertallet har fagbrev fra videregående opplæring. Antall fagskoleutdannede vokser raskt, eksempelvis innen IKT. I dag er det en høy andel kommersielle fagskoler som tilbyr IKT-utdanninger – der studentene i stor grad betaler for sin egen utdanning. Hvem skal finansiere utdanninger som samfunnet har behov for?
Under arrangementet “Utdanning etter videregående – like muligheter for de med fagbrev og studiekompetanse?” inviterte Kompetansebehovsutvalget til diskusjoner om morgendagens behov for fagskoleutdannede og hvem som skal betale for å dekke disse behovene.
Tidspunkt: 17. august kl. 12.00-13.30
Sted: Aleppo stasjon, Tollbodgaten 5, Arendal
Program
Kl. 12.00 |
Mingling og enkel bevertning |
Kl. 12.30 |
Velkommen v/ Else Kathrine Nesmoen, HK-dir |
Kl. 12.35 |
Innledning v/ Sveinung Skule, leder av Kompetansebehovsutvalget |
Kl. 12.45 |
Del 1: Etterspørsel, tilbud og finansiering av fagskoleutdanning innen IKT og tekniske fag Deltakere: Aage Alexander Foss, rektor ved Noroff Fagskole Arly Hauge, fylkesdirektør utdanning i Agder fylkeskommune |
Kl. 13.00 |
Del 2: Hvem skal finansiere fagskoleutdanningene? Deltakere: Anniken Hauglie, viseadministrerende direktør i NHO Trude Tinnlund, LO-sekretær Henning Skau, leder for Organisasjon for Norske Fagskolestudenter Lise Selnes, medlem i utdannings- og forskningskomiteen (Arbeiderpartiet) Sveinung Skule, leder av Kompetansebehovsutvalget |
Kl. 13.25 |
Oppsummering og avslutning v/ Else Kathrine Nesmoen |
Fullsatt sal i Arendal
Mange hadde møtt opp på Aleppo stasjon i Arendal for å høre innlegg og spennende panelsamtaler om fagskolesektoren.
Les Kompetansebehovsutvalgets temarapport
Kompetansebehovsutvalget leverte en temarapport om høyere yrkesfaglig utdanning i juni 2022. Rapporten kan du lese her:
🔗Fremtidige kompetansebehov – Høyere yrkesfaglig utdanning for et arbeidsliv i endring