Kompetansebehovsutvalget samlet en rekke aktører fra utdanning og arbeidsliv for å diskutere fagskolesektorens rolle i utdanningssystemet og i møte med endrede kompetansebehov. Se opptak fra åpent webinar 8. februar 2022.
Norsk fagskolesektor er i rask vekst, og i Hurdalsplattformen varsler Regjeringen ytterligere oppskalering. Ved å tilby arbeidslivsrettede utdanninger og tydeliggjøre yrkesfag som karrierevei, kan høyere yrkesfaglig utdanning spille en viktig rolle i å imøtekomme stadig endrede kompetansebehov. Den planlagte veksten i fagskolesektoren reiser imidlertid ulike spørsmål:
- Hvor mye, hvor raskt og innen hvilke fagfelt bør fagskolesektoren vokse?
- Vil veksten utfylle utdanningstilbudet ved universiteter og høyskoler, eller vil veksten bidra til overlapp i tilbud og arbeidsområder?
- I 2018 fikk fagskoleutdanning betegnelsen høyere yrkesfaglig utdanning. Hvordan kan og bør fagskoleutdanning plasseres i forhold til universitets- og høyskoleutdanning i et helhetlig utdanningssystem?
Kompetansebehovsutvalget skal levere en rapport innen 1. juni 2022, som skal se på høyere yrkesfaglig utdannings rolle i å møte kompetanseutfordringer. Utvalget ønsker å takke for spennende innlegg og diskusjoner – og god deltakelse. Webinaret er et viktig bidrag i utvalgets videre arbeid.
Program 8. februar 2022 – Kl. 10.00–13.00
Del 1: Fagskolesektorens rolle i utdanningssystemet
10.00 – 10.10 | Velkommen | Sveinung Skule, utvalgsleder Kompetansebehovsutvalget |
10.10 – 10.20 | Hvor skal fagskolesektoren? | Statssekretær Oddmund Løkensgard Hoel |
10.20 – 10.30 | Presentasjon av rapport om dimensjonering | Jørgen Ingerød Steen, Samfunnsøkonomisk Analyse AS |
10.30 – 10.40 | Status og utfordringer | Tord Hauge, Leder Nasjonalt fagskoleråd |
10.40 – 10.50 | Grenser og roller sett fra UH-sektoren | Sunniva Whittaker, styreleder Universitets- og høyskolerådet |
10.50 – 11.20 | Panelsamtale
m/spørsmål via Slido |
|
Tord Hauge | Leder Nasjonalt fagskoleråd | |
Sunniva Whittaker | Styreleder Universitets- og høyskolerådet | |
Lise L. Randeberg | Leder Akademikerne | |
Henning Skau | Leder Organisasjon for Norske Fagskolestudenter | |
Sveinung Skule | Utvalgsleder Kompetansebehovsutvalget |
11.20 – 11.50 PAUSE
Del 2: Fagskolesektorens rolle i å møte grønne kompetansebehov
11.50 – 12.00 | Kompetansebehov for battericelleproduksjon | Jan Arve Haugan, daglig leder Freyr Norge |
12.00 – 12.10 | Fagskoletilbud ved Batterifagskolen | Eirik Hågensen, rektor Fagskolen Viken |
12.10 – 12.20 | Et eksempel fra Læringsfabrikken | Mette Foss Dalseg, daglig leder Læringsfabrikken på Raufoss & Gard Tekrø Rolid, rektor Fagskolen Innlandet |
12.20 – 12.30 | Fagskolesektorens rolle i grønn regional kompetanseutvikling | Børre Krudtå, Troms og Finnmark fylkeskommune |
12.30 – 12.55 | Panelsamtale
m/spørsmål via Slido |
|
Kjetil Tvedt | Norsk Industri | |
Eirik Hågensen | Fagskolen Viken | |
Børre Krudtå | Troms og Finnmark fylkeskommune | |
12.55 – 13.00 | Avslutning | Sveinung Skule |