Utvalget møttes for å diskutere hvordan kompetansebehovene knyttet til digital teknologi kan møtes, og fikk blant annet besøk av Tore Tennøe fra Teknologirådet.
Kompetansebehovsutvalget møttes igjen torsdag 29. august i Oslo. Dagen startet med et faglig innlegg fra Tore Tennøe, direktør i Teknologirådet. Med seg hadde han Jonas Engestøl Wettre som leder Teknologirådets prosjekter om generativ kunstig intelligens og tale- og språkteknologi.
Tennøe snakket om hvordan digitale teknologier påvirker arbeidslivet – og hvilke behov for arbeidskraft og kompetanse det skaper.
Muligheter og barrierer i utdanningssystemet
Hovedsaken for utvalget denne gangen var å diskutere hvordan kompetansebehovene knyttet til digital teknologi kan møtes. I dette møtet var det lagt ekstra vekt på utdanningssystemet, men kompetansebehovene kan møtes både i utdanningssystemet og i arbeidslivet.
Et panel bidro med faglige innlegg og diskusjoner om muligheter og barrierer i og utenfor utdanningssystemet:
- Lisbeth M Brevik og Greta Gudmundsdottir, EDUCATE
- Hvordan påvirker digital omstilling det barn og unge skal og bør lære i grunnutdanningene?
Er det de lærer tilstrekkelig til å gi dem en god digital grunnkompetanse? Hvordan vil dette
endre seg i tiden fremover, særlig med mer bruk av kunstig intelligens?
- Hvordan påvirker digital omstilling det barn og unge skal og bør lære i grunnutdanningene?
- Sten Ludvigsen, Universitetet i Oslo
- Hvordan påvirker digital omstilling og kunstig intelligens det studentene skal og bør lære?
- Annita Fjuk, Digital Norway
- Hva er de digitale kompetansebehovene i arbeidslivet i dag? Hvordan sørge for digital
omstilling i arbeidslivet? Hvordan kan utdanning og arbeidsliv samarbeide?
- Hva er de digitale kompetansebehovene i arbeidslivet i dag? Hvordan sørge for digital
Se dagsorden og referat fra møtet
Se 🔗Dagsorden og referat fra møte i Kompetansebehovsutvalget 29. august 2024